Prawa i obowiązki osoby poszukującej pracy

Print Drukuj

Jeżeli jesteś zarejestrowany jako poszukujący pracy w powiatowym urzędzie pracy, to do Twoich praw  należy:

  1. rejestracji powiatowym urzędzie pracy po przedstawieniu niezbędnych dokumentów;
  2. korzystania nieodpłatnie z pośrednictwa pracy na terenie kraju i za granicą oraz poradnictwa zawodowe, które jest organizowane w powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy;
  3. ubiegania się m.in. o:
  • szkolenie, 
  • sfinansowanie kosztów potwierdzenia nabycia wiedzy i umiejętności lub kosztów uzyskania dokumentu potwierdzającego nabycie wiedzy i umiejętności, 
  • sfinansowanie opłaty pobieranej za postępowanie nostryfikacyjne albo postępowanie, o którym mowa w art. 327 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
  • sfinansowanie opłaty za przeprowadzenie postępowania i wydanie decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego albo do podejmowania lub wykonywania działalności regulowanej, o której mowa w art. 14 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej,
  • bon na kształcenie ustawiczne,
  • pożyczkę edukacyjną, 
  • skierowanie do pracodawców, przedsiębiorców, na subsydiowane zatrudnienie, np. świadczenia aktywizacyjnego,
  • zwrot kosztów dojazdu lub zakwaterowania. 
  • jednorazowe środki na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności.

Gdy jesteś poszukującym pracy:

  1. w wieku do 30 roku życia, wówczas przysługuje CI pierwszeństwo do skierowania do form pomocy; 
  2. niezatrudnionym i niewykonującym innej pracy zarobkowej opiekunem osoby niepełnosprawnej, wówczas możesz korzystać na zasadach takich jak bezrobotny z form pomocy. 

Jeżeli jesteś zarejestrowany jako poszukujący pracy w powiatowym urzędzie pracy, to do Twoich obowiązków należy:

  1. powiadomienie w  terminie 7 dni (za pośrednictwem formularza elektronicznego, albo osobiście w PUP, w którym jesteś zarejestrowany) o:
  • wszelkich zmianach w danych przekazanych w trakcie rejestracji oraz w złożonych oświadczeniach, od dnia ich wystąpienia,
  • PUP, w którym jesteś zarejestrowany, o zamiarze zmiany miejsca zamieszkania, czego skutkiem jest zmiana właściwości PUP i wskazania PUP właściwego ze względu na planowane miejsce zamieszkania.
  1. utrzymywanie kontaktu z PUP co najmniej raz na 90 dni w celu potwierdzenia zainteresowania pomocą określoną w ustawie;
  2. po skierowaniu przez PUP lub zawarciu umowy podjęcia oraz realizacji formy pomocy, chyba że powodem niepodjęcia albo przerwania realizacji było podjęcie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej.

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


Studia podyplomowe

Print Drukuj
Informacje o publikacji dokumentu