W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Podsumowanie realizacji projektu „Aktywizacja osób bezrobotnych z powiatu ropczycko-sędziszowskiego (I)”
Witold Cesarz
Published 09/01/24
Dane na 31 grudnia 2023 r. Projekt „Aktywizacja osób bezrobotnych z powiatu ropczycko-sędziszowskiego (I)" realizowany był w okresie od 1 marca 2023r. do 31 grudnia 2023r. przez Powiatowy Urząd Pracy w Ropczycach w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021–2027, Działania 7.1 Aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Wartość projektu wynosiła 5 863 291,69 PLN, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich (Europejski Fundusz Społeczny Plus) 4 983 798,00 PLN.
Rekrutacja uczestników zakończyła się 31 grudnia 2023 r. Projekt skierowany był dla osób zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Ropczycach jako bezrobotne.
Celem projektu była poprawa dostępu do zatrudnienia i działań aktywizujących osób bezrobotnych zarejestrowanych w PUP w Ropczycach, w szczególności osób młodych, poniżej 30 r.ż. oraz starszych, powyżej 55 r. ż., długotrwale bezrobotnych, kobiet, osób z niepełnosprawnościami oraz o niskich kwalifikacjach.
W ramach projektu realizowane były następujące zadania:
Staże – do odbycia stażu skierowano 66 osób;
Prace interwencyjne – skierowano 16 osób;
Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy – skierowano 67 osób;
Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej – dotacje przyznano 60 osobom;
Bony na zasiedlenie – bon przyznano 13 osobom.
Udzielenie ww. wsparcia dla każdego uczestnika projektu poprzedziła identyfikacja indywidualnych potrzeb uczestnika projektu oraz opracowanie lub uaktualnienie Indywidualnego Planu Działania, a dla osób do 30 r.ż. również ocena umiejętności cyfrowych.
Pośrednictwem pracy przed skierowaniem na staż oraz do pracy w ramach prac interwencyjnych lub refundacji kosztów wyposażenia objęto 149 uczestników, natomiast poradnictwem zawodowym poprzedzającym złożenie wniosku o dotacje lub bon na zasiedlenie objęto 73 osoby. Łącznie wsparciem w ramach projektu objęto 222 osoby, w tym 104 kobiet, 121 osób poniżej 30 roku życia, 3 osoby powyżej 55 roku życia, 6 osób z niepełnosprawnościami, 45 osób długotrwale bezrobotnych.
Zgodnie ze Specyficznymi Kryteriami Dostępu dla Działania 7.1 co najmniej 80% uczestników projektu musiały stanowić osoby należące do grup znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy tj.: młodych, do 30 r.ż. oraz starszych, powyżej 55 r. ż., długotrwale bezrobotnych, kobiet, osób z niepełnosprawnościami oraz o niskich kwalifikacjach. W powiecie ropczycko-sędziszowskim do projektu zakwalifikowano 216 osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy zgodnie z powyższymi kryteriami.
Na dzień 31 grudnia 2023 r. 205 osób podjęło zatrudnienie lub samozatrudnienie po zakończeniu udziału w projekcie.
NABÓR WNIOSKÓW ZE ŚRODKÓW KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO W 2025 ROKU
Witold Cesarz
Published 31/01/25
Powiatowy Urząd Pracy w Ropczycach
ogłasza
nabór wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego
w 2025 roku na realizację działań na rzecz kształcenia ustawicznego pracowników
i pracodawców.
Nabór wniosków prowadzony będzie w dniach: od 19.02.2025 r. do 21.02.2025 r.
Kwota limitu środków z KFS: 600 000,00 zł (słownie: sześćset tysięcy złotych 00/100).
Wnioski mogą składać pracodawcy, których siedziba albo miejsce prowadzenia działalności znajduje się w powiecie ropczycko-sędziszowskim.
Wnioski można składać w formie :
- papierowej
osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Ropczycach w godzinach pracy Urzędu od 7:30 do 15:30,
przesłać za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: Powiatowy Urząd Pracy w Ropczycach, ul. Najświętszej Marii Panny 2, 39-100 Ropczyce (decyduje data wpływu do tut. Urzędu).
- elektronicznej
przy wykorzystaniu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, przez Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia, w serwisie praca.gov.pl: od 19.02.2025 r. od godz. 7:30 do 21.02.2025 r. do godz. 15:30 za pomocą wniosku wraz z załącznikami pobranego ze strony internetowej Urzędu ropczyce.praca.gov.pl.
przez platformę ePUAP: od 19.02.2025 r. od godz. 7:30 do 21.02.2025 r. do godz. 15:30.
przez skrzynkę e-Doręczenia na adres AE:PL-47480-83626-ERBRA-17 od 19.02.2025 r. od godz. 7:30 do 21.02.2025 r. do godz. 15:30.
Formularz wniosku wraz z załącznikami oraz „Zasady finansowania kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego przez Powiatowy Urząd Pracy w Ropczycach w 2025 r.” dostępne są na stronie internetowej: www.ropczyce.praca.gov.pl w zakładce: dla pracodawców i przedsiębiorców (Dokumenty do pobrania) oraz w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Ropczycach w Centrum Aktywizacji Zawodowej i Usług.
W przypadku złożenia wniosku w formie elektronicznej, wniosek oraz załączniki do wniosku powinny być opatrzone: kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej
W aktualnym naborze nie będzie stosowany wniosek dostępny na platformie praca.gov.pl (PSZ-KFS). Prosimy o niewypełniane wniosku (PSZ-KFS) umieszczonego na tej platformie – nie będzie możliwości złożenia go w formie elektronicznej oraz papierowej.
Wnioski złożone poza wskazanym terminem i godziną oraz złożone w jakikolwiek inny sposób niż określony w niniejszym komunikacie pozostaną bez rozpatrzenia.
Kolejność wpływu nie będzie uwzględniana przy ocenie wniosku.
Środki będą przyznawane zgodnie z „Zasadami finansowania kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy ze środków KFS przez Powiatowy Urząd Pracy w Ropczycach w 2025 r.", z którymi pracodawca jest zobowiązany zapoznać się przed przystąpieniem do wypełniania wniosku.
Aby skorzystać ze środków KFS musi zostać spełniony co najmniej jeden z następujących priorytetów Ministra właściwego ds. pracy:
1. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub w województwie.
2. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.
3. Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku.
4. Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy.
5. Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.
6. Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy.
7. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.
8. Rozwój umiejętności cyfrowych.
9. Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną.
Środki KFS mogą być przeznaczone na:
• określenie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego w związku
z ubieganiem się o sfinansowanie tego kształcenia ze środków KFS;
• kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą;
• egzaminy umożliwiające uzyskanie dyplomów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych;
• badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu;
• ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem.
Wysokość wsparcia dla pracodawcy na sfinansowanie działań obejmujących kształcenie ustawiczne w 2025 roku wynosi:
w przypadku mikroprzedsiębiorców – 100% całkowitych kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika,
w przypadku pozostałych pracodawców – 80% całkowitych kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika, pozostałe 20 % kosztów pokrywa pracodawca jako wkład własny.
Zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r.
w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2018 r., poz. 117) do wniosku, pracodawca dołącza:
1. Zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
2. Informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
3. Kopię dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności
– w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji
i Informacji o Działalności Gospodarczej;
4. Program kształcenia ustawicznego lub zakres egzaminu;
5. Wzór dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawianego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.
W przypadku niedołączenia wymaganych załączników wniosek pozostanie bez rozpatrzenia, o czym pracodawca zostanie poinformowany na piśmie.
Dodatkowe informacje:
W przypadku, gdy wniosek będzie wypełniony nieprawidłowo, pracodawcy wyznaczony zostanie termin (nie krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni) do jego poprawienia.
W przypadku niepoprawienia wniosku we wskazanym terminie, wniosek pozostanie bez rozpatrzenia, o czym pracodawca zostanie poinformowany na piśmie.
W niniejszym naborze pracodawca może złożyć jeden wniosek.
Finansowaniu ze środków KFS podlegają działania rozpoczynające się w 2025 r., ale nie wcześniej niż 1 miesiąc od zakończenia naboru.
Umowa z pracodawcą może zostać zawarta tylko na działania na rzecz kształcenia ustawicznego, które się jeszcze nie rozpoczęły.
Środki KFS muszą zostać wydatkowane i rozliczone w roku 2025.
Szczegółowe informacje można uzyskać w pok. nr 27, pod nr tel. 17 22 31 687, 17 22 31 664
"Barometr zawodów" to jednoroczna prognoza sytuacji w zawodach. Barometr dzieli zawody na trzy grupy: deficytowe, zrównoważone i nadwyżkowe.
Zawody deficytowe to takie, w których w najbliższym roku nie powinno być trudności ze znalezieniem pracy, gdyż zapotrzebowanie pracodawców będzie w ich przypadku duże, a podaż pracowników chętnych do podjęcia zatrudnienia i mających odpowiednie kwalifikacje – niewielka.
Zawody zrównoważone to takie, w których liczba ofert pracy będzie zbliżona do liczby osób zdolnych i chętnych do podjęcia zatrudnienia w danym zawodzie (podaż i popyt zrównoważą się).
Zawody nadwyżkowe, w których znalezienie pracy może być trudniejsze ze względu na małe zapotrzebowanie oraz wielu kandydatów chętnych do podjęcia pracy i spełniających wymagania pracodawców.
Do 2019 roku Barometr realizowano równolegle do prowadzonego w całej Polsce (na mocy zapisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) badania ilościowego pod nazwą Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych (MZDiN). Decyzją Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, od roku 2020, z racji swojej komplementarności, badania te zostały połączone w jedno wspólne badanie pod nazwą Barometr zawodów.